Met verdriet hebben wij kennisgenomen van het overlijden van ons lid Nico Verbeek.
Nico was in het najaar van 2005, samen met Sybe Streekstra en Frits van Schaik, een van de initiatiefnemers van de Burger Vertegenwoordiging Heuvelrug (BVH). De oprichters verzetten zich tegen de gemeentelijke herindeling van Driebergen met de andere Heuvelruggemeenten. Als CDA’er kon Nico zich er niet in vinden dat zijn partij uiteindelijk instemde met deze herindeling. Tot die tijd was hij raadslid en vervolgens wethouder van de gemeente Driebergen, met ruimtelijke ordening in zijn portefeuille.
Bij de eerste verkiezingen van de nieuwe gemeente Utrechtse Heuvelrug in 2006 behaalde de BVH, ondanks de korte voorbereidingstijd, direct een zetel. Nico werd commissielid en zette zich jarenlang met grote kennis, inzet en betrokkenheid in voor het dossier ruimtelijke ordening. Zijn bestuurlijke ervaring en politieke inzicht waren van grote waarde voor onze jonge beweging.
Ook nadat hij zijn werkzaamheden als commissielid had beëindigd, bleef Nico nauw betrokken bij BVHlokaal. Hij bezocht trouw de algemene ledenvergaderingen, volgde de lokale politiek op de voet en gaf regelmatig waardevolle adviezen aan raadsleden en bestuurders.
Met zichtbaar plezier zag hij hoe BVHlokaal zich ontwikkelde van een partij met één zetel tot de grootste politieke partij van de gemeente, die vanaf 2022 ook deel uitmaakt van het college. Op die ontwikkeling was hij oprecht trots. Dat bleek ook tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2022, toen hij zich als lijstduwer nog eenmaal enthousiast inzette voor de campagne.
Wij zijn Nico dankbaar voor zijn jarenlange verbondenheid met onze beweging, zijn inzet, zijn kennis en zijn wijze raad.
Bestuur, fractie en leden van BVHlokaal wensen zijn familie en dierbaren veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.

